Valborgsmässoafton på Nytorps gärde

GUNNAR NIRSTEDT är född 1965 och bosatt i Stockholm och Borghamn. Hans första roman, Valborgsmässoafton på Nytorps gärde [2020] hyllades av kritiker och läsare. Med Elefantupploppet i Skänninge år 1806, ett slags spekulativ dokumentär, visar han sin bredd som författare.

Läs ett smakprov...
Titel: 
Valborgsmässoafton på Nytorps gärde
Författarporträtt: 
Kristofer Andersson
Omslagsdesign: 
Lars Sundh
Omslagsbild: 
Jan Brueghel den yngre »Korg med blommor«, förmodligen 1620-tal, olja på trä, 47 × 68 cm, The Metropolitan Museum of Art, New York
Bandtyp: 
Inbunden
Genre: 
Skönlitteratur
Utgivningsdag: 
2020-09-19
Antal sidor: 
464
ISBN: 
978-91-7893-503-1 [inb]
978-91-7893-504-8 [e-bok]

Gunnar Nirstedt • Valborgsmässoafton på Nytorps gärde

En av årets stora romandebuter: 

Klockan sju på kvällen ska Valborgsbrasan traditionsenligt tändas på Nytorps gärde i Stockholms södra förorter. Scoutpatrullen ska tåga in med fanor och facklor. Marknadstälten är resta, scenen står färdig. I Hammarbyhöjden, Björkhagen, Kärrtorp och Dalen börjar man röra sig mot det stora fältet redan på förmiddagen, i tanken eller längs förortsgator och gångstigar.

Men det finns också de som inte kan gå dit, som inte vill gå dit eller inte vågar. Någon sitter på 7-Eleven efter en sömnlös natt, någon vakar vid en sjukbädd på äldreboendet, medan minnen och förluster tränger sig på. Gruppvis eller enskilt rör sig människor i större och mindre cirklar; somliga omvägar går långt tillbaka i tiden, somliga till helt andra ställen.

Valborgsmässoafton på Nytorps gärde är en stort upplagd roman om ensamhet och gemenskap, statiska tillstånd och platser för förändring.

 

 

"Ville man kunde man jämföra med vissa av Alice Munros novellsamlingar. ( ) Driften att göra etiketteringar av den sorten visar sig dock bara när man lägger ifrån sig boken. Under läsningen finner jag mig ständigt fångad i det aktuella kapitlets absoluta nu. Ett mäktigt både väldigt lokalt och helt gränslöst bygge." Therese Eriksson, Svenska Dagbladet  

"Romanen utgår från att läsaren varken är korkad eller ytlig. En politiskt och historiskt medveten Stockholmsskildring. Vilken debut! Jag är tacksam." Gordana Spasic, Göteborgs-posten

"Läsaren får en känsla av att författaren ger av sig själv utan att hålla tillbaka. Här är berättandet viktigare än berättelsen, men som han berättar." BTJ

"Författaren är smått virtuos på att anpassa sitt språk efter de olika figurerna." Aftonbladet

 

"Författaren får möjlighet att frilägga de djupa, existentiella och vibrerande livsskikt som vi kan ana finns under de vardagstriviala ytmönstren. Gunnar Nirstedts språk lever och skiftar lyhört."  Borås tidning