Det är rätt att göra uppror: Mah-Jong 1966–1976

SALKA HALLSTRÖM BORNOLD, född 1970 i Stockholm, har jobbat som mode- och kulturjournalist sedan 90-talets mitt, bland annat som moderedaktör för magasinet Bon och som regelbunden medarbetare i SvD, Expressen och Habit. Hon var även co-curator för utställningen »Modekonst« på Moderna Museet. I dag är Salka biträdande chefredaktör på tidningen Form.

Läs ett smakprov...
Titel: 
Det är rätt att göra uppror: Mah-Jong 1966–1976
Omslagsdesign: 
Oskar Glauser & Anna Lenskog
Omslagsbild: 
Carl Johan De Geer
Bandtyp: 
Häftad
Genre: 
Trend & Livsstil
Recensionsdag: 
2003-10-01
Antal sidor: 
224
Format: 
170 x 240 mm
ISBN: 
978-91-88748-56-0 [häf]

Salka Hallström Bornold • Det är rätt att göra uppror: Mah-Jong 1966–1976

Mah-Jong var modeföretaget som gjorde kläder till slagord och gav ungdomsrevolten i Sverige en egen look. Tre unga kvinnor – Helena Henschen, Veronica Nygren och Kristina Torsson – startade företaget och gjorde allting själva. Deras blandning av design och konst, livsstil och samhällsengagemang blev stilbildande.

Men Mah-Jong är långt mer än en sannsaga om 68-rörelsen och dess mest kända stilskapare. Mah-Jong är inte bara dåtid. Det är också nutid. Med sin velourman förde de fram en ny, modern mansvision med en kraft som bara designer som Jean-Paul Gaultier och Ann Demeulemeester kan mäta sig med. De var formgivare som också var opinionsbildare, precis som reklamfotografen Oliviero Toscani för Benetton. Mah-Jongs ideologiska övertygelse gick långt bortom samhällskritiska reklamkampanjer – den genomsyrade hela deras verksamhet. Långt innan H&M, efter yttre påtryckningar, antog etiska principer för sin verksamhet, levde Mah-Jong upp till sina ideal genom att slåss för sömmerskornas arbetsvillkor. Och 30 år innan den internationella antiglobaliseringsrörelsen tog fart vid 90-talets slut pekade de på sambandet mellan modekapitalismen i väst och tillståndet i tredje världen. Mah-Jong är ett drama om vår egen samtid, based on a true story.

Det är rätt att göra uppror: Mah-Jong 1966–1976 bygger på ett stort antal intervjuer och innehåller ett unikt material med modebilder, skisser, reklamkampanjer, brev och mönster.

»Jag är svag för den här boken – hur författaren sätter fingret på tidsandan genom att vara närmast noggrann i researchen. Detta måste vara Sveriges första ordentliga reportagebok om mode.« | Björn af Kleen, Sydsvenska Dagbladet

»Salka Hallström Bornold skriver med flyt lika mycket om kläderna som om tidens politik och placerar Mah-Jong i modehistorien.« | Marika Wachtmeister, Kristianstadsbladet

»Salka Hallström Bornold har skrivit en underbar bok, lättläst, underhållande och rolig.« | Kim Salomon, Svenska Dagbladet

»En välskriven, intressant och mycket tilltalande bok om mode på allvar och mode som lek.« | Sanna Wikström, Gefle Dagblad

»Boken är underbar! Den leker, allt är inbjudande knäppt och vridet: eldiga rubriker, färgerna, bilderna, typsnitten…« | Linda Roslund, Hemslöjden

»En välskriven bok om en livstils uppgång och fall.« | Gunilla Lindahl, Vår Bostad

»Missa inte boken om Mah-Jong, de älskade och hatade kläderna som präglade en hel generation åren 1966–1976.« | Tara

»Formmässigt är boken om Mah-Jong en fullträff med stora färgglada rubriker och ingresser som tillsammans med bilder, fotografier, gamla ordernoteringar och brevväxlingar återskapar revoltens tidsanda.« | Gunnar Bergdahl, Helsingborgs Dagblad

»Som tidsdokument är Det är rätt att göra uppror mycket intressant och rolig läsning. Författaren har samlat nyckelpersoner i tidens kultur- och samhällsliv, berättar roliga historier och drar relevanta slutsatser.« | Kris Johnson, Norrländska Socialdemokraten

»En grundlig redogörelse som förhåller sig härligt fräsch till sitt ämne, annars ofta nostalgiskt förhärligat. Hallströms historik om Mah-Jong är livfull inte minst därför att den också ger en översikt av det politiska landskap som Mah-Jong befann sig i.« | Eva Dandanelle, Sundsvalls Tidning