Ryttararmén

ISAAK BABEL [1894–1940] är en sovjetisk författare, född i den ukrainska staden Odessa. Hans mest berömda verk är novellsamlingarna Berättelser från Odessa och Ryttararmén, båda utgivna i bokform första gången 1926. Babel tillfångatogs av Stalins säkerhetstjänst 1939 och avrättades 1940.

Läs ett smakprov...
Titel: 
Ryttararmén
För/efterord: 
Nils Håkanson
Översättning: 
Staffan Dahl
Originaltitel: 
Конармия [»Konarmija«]
Författarporträtt: 
Modernista
Omslagsdesign: 
Lars Sundh
Omslagsbild: 
Kazimir Malevitj, »Mystic Suprematism: Red Cross on Black Circle«, 1920–1922
Bandtyp: 
Inbunden
Genre: 
Klassiker, Översatt skönlitteratur
Recensionsdag: 
2015-09-10
Antal sidor: 
160
Format: 
135 x 210 mm
ISBN: 
978-91-7499-042-3 [inb]
978-91-7645-335-3 [e-bok]

Isaak Babel • Ryttararmén

Ljutyj är ukrainsk jude med borgerlig bakgrund, nu socialistisk krigskorrespondent bland ridande kosacker på bolsjevikernas sida i kriget mellan Sovjetryssland och Polen 1920. Han rör sig genom en värld i spillror, tvingas dela säng med lik, höra en stupfull kosack spela på en kyrkorgel, samt bevittna hur ryttare strider mot flygplan. Det handlar om ett historiskt skede, men gång på gång tycker sig Ljutyj se hur en liknande kamp utkämpats förut.

Isaak Babels Ryttararmén [1926] handlar om vad som kan betraktas som första världskrigets slutfas eller som efterspelet till den ryska revolutionen. Boken har kallats novellsamling, episodisk roman, barockroman och modernt epos; oavsett genre hör den till den sovjetiska epokens allra största litterära klassiker.

Här i svensk översättning av Staffan Dahl och med ett förord av författaren och översättaren Nils Håkanson.

»Min favoritförfattare är Isaak Babel, främst på grund av en enda bok, Ryttararmén.« | Richard Price, New York Times Book Review

»Babels stil är till och med mer reducerad än min.« | Ernest Hemingway

»Ryttararmén öppnar som ett kanonskott, med ett svindlande, expressivt berättande.« | James Salter, Los Angeles Times Book Review

»Isaak Babel är en författare som sticker en långt in i själen och hjärtat med korta, råa stötar.« | Richard Bernstein, New York Times

»Sagolik subtilt, tragiskt, och ofta komiskt.« | James Wood, The New Republic

»Babels stil bygger på ett moraliskt övervägande: det finns en verklighet så fruktansvärd att den inte kan beskrivas annat än genom pauser, tystnad, antydningar.« | Torsten Ekbom, Dagens Nyheter